GENERALDIREKTOREN

Maria Rerbye Renn

DR Byen
Emil Holms Kanal 20
DK - 0999 Kebenhavn C

E-mail ;

B T +45 3520 3040

www.dr.dk
27 april 2020

Keere

Du har klaget over en artikel pa dr.dk bragt den 14. november 2020, Efter at
redaktionen har foretaget en rettelse, er du ikke tilfreds med rettelsen, og du har den
30. marts 2020 klaget videre til lytternes og seernes redakter. Endvidere har du
suppleret klagen med en anden tidligere rettelse pa drdk, som du heller ikke finder
lever op til DR's etiske retningslinjer. Lytternes og seernes redaktar har nu
gennemgaet sagen og skrevet en indstilling til min afgerelse.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg har valgt at felge.

Med venlig hilsen
Vo4 i

Maria Rarbye Rann
Generaldirekter

Kopi: Journalen
Etikchef Anja Lundberg Andersen
Konst. underdirektar Lasse Ring Christensen
Direkter Sandy French, DR NAD, Nyheder, Aktualitet og Distrikter
Chefkonsulent, Marianne Juul, DR NAD, Nyheder, Aktualitet og Distrikter
Redaktionschef Hans Christian Kromann
Seniorkonsulent, Mikkel Vincentz Pedersen, LSR
Redaktionschef Claus Cancel, DR NAD, Nyheder, Aktualitet og Distrikter

Kanalchef Thomas Buch-Andersen, P1

Side1af15



Gennemgang af sagen

Klager . (herefter KSN) henvender sig | begyndelsen af marts
(ikke neermere angivet dato) til journalisterne bag en artikel med overskriften:
https://www dr.dk/nvheder/indiand/sjaelden-bille-faar-starthjaelp-i-skoven-
skaerar-huller-i-traeer-saa-den-kan

Artiklen er publiceret den 14. november 2019,
KSN skriver den 30. marts 2020 til lytternes og seernes redaktar:

Keere Jesper Termansen

Jeg sendte nedenstaende mail for ca. 3 uger siden til DRs Theis Lange Olsen og Camilla

Faurholdt Lafvall

Keaere Theis og Camilla

Leeste Jeres artikel pa drdk i november 2019

https://www.dr.dk/nyheder/indland/sjaelden-bille-faar-starthjaelp-i-skoven-skaerer-

huller-i-traeer-saa-den-kan

Hvor | bla. skrev:

Men dedt tree bliver der mindre og mindre af i de danske skove, konkluderer en ny
rapport fra Kebenhavns Universitet.

Helt preecist er der sket en nedgang fra 5,4 kubikmeter dadt tree | 2014 til 3.4
kubikmeter per hektar 1 2018,

Og op mod en tredjedel af alle dyrene i skovene er afheengige af dedt tree og lever i
skovbunden.

De 2 nedenstaende links viser ret klart, at der dengang blev formidlet en direkte lagn til
Jeres lzesere. Jeg har nu i adskillige dage ventet pa en rettelse af en sa markant fejl pa
DR.dk - dette sker tilsyneladende ikke. Det kan undre isaer pa baggrund af den

omfattende debat de misvisende oplysninger affadte.

Sice 2af15



https://mst.dk/service/nyheder/nyhedsarkiv/2020/feb/doede-traeer-glemt-i-

skovstatistik/

https://www.skovforeningen.dk/nyhed/maengden-af-doedt-ved-i-skovene-er-slet-

ikke-faldet/

Klageren fejer i sin mail til LSR felgende til:

"Jeg har tilfejet nogle enkelte links fra danske dagblade/tv kanaler. Denne liste kunne
jeg forseette, da samtlige danske dagblade og landsdeekkende tv kanaler incl. DR bragte
de usande oplysninger.

Det besynderlige er, at absolut intet dagblad/tv kanal har bragt de korrekte tal udover
enkelte skovbrugsblade og landbrugsblade. — mens de usande tal blev formidlet
gjeblikkelig | samtlige danske medier den 14. november 2019,

Lige meget hvordan man vender og drejer forlabet, er flere millioner danskere blevet
misinformeret, da de har set overskrifterne i bla. samtlige danske dagblade/medier den
14. november, samt den efterfelgende ret massive diskussion i medierne. Det man kan
kalde den basale diskussion af dedt ved, urart skov og biodiversitet er en klar en politisk
prioritering. Man pavirker i den grad holdninger i den brede befolkning, hvis man
fejlagtig formidler et usand budskabet om markant fald af dedt ved i skovene i
modsaetning til det korrekte - en lille stigning | dadt ved i skovene,

Jeqg sendte for 3 uger siden, som det fremgar af ovennasvnte et direkte link til de 2
ovennaevnte DR journalister samt direkte til DR vedr. rettelsen fra Kabenhavns
Universitet. Jeg er forundret over indstillingen hos de 2 journalister samt hos DR til de
presseetiske retningslinjer - der foreskriver korrekte rettelser, sa hurtigt det er muligt.
Nedenstaende er blot nogle fa eksempler pa en lang liste af medier incl. DR som
videreformidlede en direkte usandhed, men som tilsyneladende uden undtagelse ikke
har gnsker om at informere deres brugere/laesere i dette.

Hvis man smykker sig med titlen public service organisation - burde man séa ikke ogsa

have formatet til at rette fejl og fortaelle befolkningen sandheden?

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE11755584/naturtilstanden-i-danmarks-skove-
dykker/
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/fakta-dodt-ved-i-de-danske-skove
https://www.tvmidtvest.dk/midt-og-vestjylland/naturtilstanden-i-danmarks-skove-
dykker

Side 3af15



https://www.berlingske.dk/danmark/eksperter-og-politikere-advarer-om-krise-i-de-
danske-skove-der-er-tale-om
https://www.bt.dk/samfund/naturtilstanden-i-danmarks-skove-dykker
https://www.tidende.dk/tidende/indland/2019/11/14/fakta-doedt-ved-i-de-danske-
skove/

https://www.dn.dk/nyheder/naturtilstanden-i-de-danske-skove-i-dramatisk-
tilbagegang/"

Den 30. marts 2020 skriver Klager endvidere til LSR:

“Keere Jesper Termansen

Jeg modtog nedenstaende mail fra DR Nyheder/Theis Lange Olsen

"Artiklen er rettet nu.”

Jeg ma nedvendigvis sperge dig, er det i din optik i orden at rette en direkte usandheq,
der er formidlet gennem DR/TV/radio og pa dr.dk ved at foretage en meget vag
formuleret rettelse i en 4% mdr. gammel artikel i DRs meget omfattende arkiv. Rettelsen
kunne vel neermest ikke veere gemt bedre vaek — laeserskaren der narder rundt i DRs
enorme arkiv for lige preecis at finde denne artiklen lagt pa netop den 14 november
2019 begraenser sig vel neeppe til en handfuld. Dette star i massiv kontrast til at
usandheden, som tidligere omtalt blev formidlet gennem samtlige landsdsekkende tv-
kanaler og alle landets dagblade uden undtagelse. Artiklerne gav efterfalgende meget
intens medieomtale — og ingen af disse ovennasvnte medier har pt. gjort deres brugere
opmeaerksom pa, de har praesenteret brugerne for en direkte usandhed.

Har DR ikke en forpligtigelse til som public service organisation klart at gere
opmeerksom pa en direkte usandhed, der er formuleret til en meget stor del af den
danske befolkning — en usandhed der ikke blot star alene, men videreformidles i sociale

interaktioner og far sit eget liv, hvis den ikke berigtiges klart og tydelig.

Nar DR nyhederne er i gang med at rette, kunne de ogsa tage nedennasvnte med
ligeledes fra den 14 november 2019 — men hvis den rettes efter samme princip som
ovennaevnte er det jo egentlig forholdsvis ligegyldig.
https.//www.dr.dk/nyheder/indland/krise-i-skoven-i-danmark-er-skove-ikke-natur

hvor Theis Lange Olsen skriver:

"Det viser en ny rapport fra Kebenhavns Universitet,

En sund og levende skov handler paradoksalt nok meget om, at der skal vaere masser af

dedt trae - men det er der blevet markant mindre af de seneste fem ar."

Sidedaf15



DR's svar til Klager
Den 31. marts 2020 skriver redaktionschef DR Nyheder Digital Hans Christian Kromann
falgende til Klager:

“Keere

Tak for din henvendelse, som vi har modtaget gennem lytternes- og seernes redakter.

Vi er glade for, at du laeser med.

Ganske som du papeger, er der fejl i beregningerne, som fremgar af denne artikel
tilbage fra november 2019. Det er dog ikke en fejl der er opstaet under udarbejdelsen
af artiklen hos os, men rettere en fejl der skyldes, at beregningerne fra Kebenhavns
Universitet var forkerte. Beregningsfeflene har Kebenhavns Universitet senere — i
februar 2020 - rettet.

For at gere opmaerksom pa, at der ved udgivelsen af artiklen i november fremgik denne
fejl i beregningerne fra Kebenhavns Universitet, har vi skrevet en praecisering i toppen
af artiklen med link til KU's senere rettelser. Du kan finde artiklen her:
https.//www.dr.dk/nyheder/indland/sjaelden-bille-faar-starthjaelp-i-skoven-skaerer-
huller-i-traeer-saa-den-kan. Da artiklen péa udgivelsestidspunktet var korrekt, har vi ikke
rettet i selve artiklen, men altsa serget for, at det til en start konkretiseres, at KU havde

begaet denne fejl.

Tak for, at du gjorde os opmaerksomme pa dette forhold.”

Efter nogle opklarende spergsmal til sagen fra LSR skriver Klager falgende den 1. april

2020, hvor han inddrager en tidligere klagesag i temaet:

"Waere Jesper Termansen

Du far tak for dit svar. Det er korrekt opfattet, at jeg anker sagen og beder dig foretage
en fornyet gennemgang af min klage. Jeg ensker ikke at klage over, at DR ikke retter

korrekt. Det jeg ensker at klage over er:

Side 5af15



1/ Tiden, der gér inden DR reagerer og retter, den falger i hvert fald ikke de gaengse
presseetiske regler. Jeg gar bade DR og de 2 DR involverede journalister opmaerksom
pa de ukorrekte tal for dedt ved med et direkte link til Kebenhavns Universitets
meddelelse om de fejlagtige oplysninger. | de felgende 3 uger horer jeg absolut intet
hverken fra DR eller de 2 journalister, far jeg henvender mig til Lytternes — og seernes

redaktor.

2/ Méaden/tydeligheden DR retter fejl pd. DR er meget tydelig blevet gjort
opmeaerksom pa en fejl der har veeret bragt i samtlige landsdaekkende tv- kanaler, radio,
dr.dk samtlige danske dagblade uden undtagelse samt vaeret genstand for en
forholdsvis massiv offentlig debat - samtidig har ingen af alle disse ovennasvnte
medier pa noget tidspunkt gjort deres brugere opmaerksom pa de fejlagtige
oplysninger. Er det [ orden at DR som en public service organisation, sa veelger at rette
fejlen ved at tilfaje nogle fa linjer til en 4% mdr. gammel artikel, der ligger godt gemt i

DRs omfattende arkiv,

Alene dr.dk har ifelge Gallup/Danske Medier ca. 1,9 millioner ugentlige brugere — dette

star i et meget grelt misforhold til den lille handfuld, der maske skulle finde frem til den

gamle artikel i DRs arkiv og derved blive opmaerksom pé de er blevet misinformeret.

5S4 klagen gar specifik pa tiden og maden/tydeligheden af hvordan DR retter fejl i

forhold til sine brugere.

Jeg vil ligeledes bede dig inddrage i min klage en henvendelse sendt den 22. februar til
dig vedr. en usand rettelse pa Fejl og Fakta siden, da forlebet neermest er analog med
ovennaevnte. Jeg mener forlpbet af denne sag klart understatter, at sagen med det

dade trae o skovene ikke er enkeltstaende.

https:/fwww.dr.dk/etik-og-rettelser/fejl-og-fakta/rettelse-om-soroejtafrist-med-

Woldl L

roundup-i-pl-maorgen

Min klage blev afsendt den 25. november 2019 gennem den seedvanlige klageadgang
pa DR. Allerede i min farste henvendelse havde jeg indsat et direkte link til Milje og

Fadevareministeriets meddelelse

https://mfvm.dik/nyheder/nvhed/nvhed/strammere-regler-for-glvohosat/

Trods flere henvendelser til DR skete der intet fer min henvendelse til Lytter - og

seernes redakter den 22. februar 2020, hvorefter der kom en opdatering/tilfejelse |

Side6af15



teksten pa Fejl og Fakta siden pa dr.dk. den 24 februar 2020. Tidsforlabet var her 3

madr. for en rettelse af en direkte fejl fra min ferste henvendelse.

Maden/tydeligheden det skete pa er ogsa neesten fuldsteendig analog med den farste
sag. Rettelsen blev foretaget inde i en 3 mdr. gammel meddelelse pa Fejl og Fakta
sidlen, man skulle farst scrolle forbi ca. 25 artikler pa Fejl og Fakta siden, inden man

naede artiklen med rettelsen (i dag 43 artikler)

Jeg har en ret bred beraringsflade. Jeg har spurgt rigtig mange mennesker omkring mig,
om de har veeret inde pa DRs fejl og Fakta side — indtil nu har jeg kun modtaget
negative svar. Hvis jeg endelig skulle finde én der har veeret inde pa siden, vil jeg vaere
meget forbavset, hvis han har scrollet sig igennem 43 artikler for netop at finde
rettelsen i netop denne eksakte artikel fra november 2019. Tankevaekkende at dette
sat op mod at P1 har iflg. Gallup/Dansk Medier mellem 850.000 og 1.000.000 lyttere.

Nedenfor har jeg indsat min henvendelse til dig den 22, februar 2020 samt vedheeftet

hele korrespondancen med DR vedr. de fejlagtige oplysninger pa Fejl og Fakta siden

Keere Jesper Termansen
Jeg klagede den 25 nov. 2019 over nedenstaende rettelse pa Jeres Fejl og Fakta
side

https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/fejl-og-fakta/rettelse-om-sproejtefrist-med-

roundup-i-p1-morgen

Rettelsen er indlysende i modstrid med meddelelse fra milig og
fedevareministeriet - altsa direkte usand, da der siden 1 juli 2018 har veeret
totalforbud mod at sprajte fadevarer til konsum med Roundup.

httos://mfvm.dk/nvheder/nyvhed/nvhed/strammere-regler-for-qlyphosat

Hyvilket redakter Claus Cansel ogsa efter mange skriverier endelig indremmer den
27 januar 2020. Problemet er biot at her den 21-2-2020 har DR./Cancel ikke
delagtiggjort sine brugere | en direkte lagn fremsat af DR: Reglerne for god
presseskik der skal bringes korrekta og hurtig information,

Rettelsen pa DRs Fejf og Fakta side frernstar stadig i dag lige sa usand, som den
gjorde 3 mar. siden.

Jeg har vedhaeftet den efterhanden meget langvarige og omfattende

korrespondance med DR gennem den normale klagekanal pa DR.

Side 7 af 15



Jeg er treet af at bruge min tid pa en indlysende sag, men samtidig ogsa bekymret
for DR i en sag, hvor alle andre organisationer nok ville have afsluttet den straks
allerede den 27 nov. 2019 ved min farste henvendelse.

Med venlig hilsen

Jeq har ligeledes vedhaeftet en kopi af den oprindelige artikel pa dr.dk. Den anden
artikel fra den 14. november 2019 indeholder ogsa en klar usand oplysning. Dette vil
jeg ikke klage over men overlade til DR Nyheder da jeg ensker fuld fokus | klagen pa
tiden og maden/tydeligheden DR retter fejl pa

Det er mit hab at DR vil bringe fejl frem i lyset — sa der er en vis sammenhaeng mellem
det antal brugere som modtager fejlagtige/usande oplysninger og det antal der bliver
gjort opmaerksom pa fejlen. Det vil for mit vedkommende @ge respekten for DR. som
0gséa laver meget udemaerke fin journalistik. Brugerne af DR ber vises den respekt, at DR

genteenker hvordan de retter fejl i fremtiden

med venlig hilsen”

Jeg vil nedenfor i gennemgangen af sagen inddrage svar fra DR i forhold til det

supplerede klagetema i det omfang, det er nedvendigt.

Klager har tillige bedt mig inddrage en tidligere klage og rettelse, som Klager mener har
et lignende forlegb. Det drejer sig om oplysninger fremsat i programmet P1 Morgen, som
Klager henvendte sig om til redaktionen den 25. novermber 2019, Klager henviste til en
pressemeddelelse fra Miljg-og Faedevareministeriet dateret den 27, juni 2018 om et
totalforbud mod brugen af bekaempelsesmidlet Roundup til afgreder, som bruges til
menneskefade. Der sker — ifalge Klagers gennemgang af sagen — ikke noget, far Klager
henvender sig til LSR den 22. februar 2020 med krav om, at han far et svar. Sagen vil

tillige blive gennemgaet i nedenstaende afsnit.

Side Baf 15



Indstilling fra lytternes og seernes redakter

Klagers farste punkt drejer sig om: Tiden, der gar inden DR reagerer og retter.

Klager (KSN) henvender sig farste gang - ifelge eget udsagn — til DR's journalister bag
skovartiklen cirka i begyndelsen af marts 2020. Klager modtager - ifglge eget udsagn

- ikke noget svar. Af sagens akter fremgar ikke, at DR skulle have svaret Klager. Ferst da

LSR bliver kontaktet og bringer klagen for DR, svarer DR NAD,

Klager ger ved sin henvendelse til DR klart, at den grundleeggende praemis for artiklen er
forkert. Det sker med henvisning til Kebenhavns Universitet og med link til Dansk
Skovteknisk Forening. Klagers pointe ud fra kilderne er, at der ikke er sket et fald i ved i
skovene, sadan som artiklen farst refererede, men derimod en lille stigning i perioden
2014- 2018.

I en artikel fra 28. februar 2020 fra Miljgstyrelsen (som Klager linker til) star der: "Der er
flere dade traeer | skovene end, hvad man kan leese sig til i den tidligere offentliggjorte
Danmarks Skovstatistik for 2018,

Det oprindelige tal for dadt trae | skovstatikken var 3,4 kubikmeter per hektar gaeldende
for perioden 2014-2018. Det korrekte tal er imidlertid 6,1 kubikmeter dadt trae, oplyser
Kabenhavns Universitet, der udarbejder Skovstatistikken for Miljgstyrelsen.

Laes Kebenhavns Universitets nyhed med de korrekte tal her

Kabenhavns Universitet forklarer, at opmalingen af det dede trae pa arealerne er
foretaget korrekt, men pa grund af en fejl ved overfarslen af data, blev kun dedt ved
(tree) liggende pa skovbunden regnet med, mens de staende dode traeer ikke kom med
i beregningerne, som er grundlaget for Skovstatistikken.

Miljestyrelsen vil drafte med Kebenhavns Universitet, hvordan den type fejl kan undgas
fremadrettet.

De nye korrekte tal viser, at maengden af dedt tree i skovene stiger svagt, som det har
gjort de seneste 10 ar, men stadig ligger pa et meget lavt niveau.

Géar man videre ad det link, som artiklen indeholder til den primzere kilde — Kebenhavns
Universitets nyhed af samme dato fra Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning,
fremgar det, at: "Forklaringen pé fejlen skyldes, at kun det dade ved pa skovbunden blev
regnet med ved overfarsien af data, mens sterstedelen af de staende dede traeer ikke
kom med i beregningerne, som er grundlaget for Skovstatistikken.

Maengden af dadt ved var beregnet til at vaere faldet til 3,4 kubikmeter pr. hektar skov,

men det viser sig at veere 6,1 kubikmeter pr. hektar,

Side9af15



| stedet for et fald i meengderne af dedt ved som rapporteret for 2016-2018 har
meengderne af dedt ved i skovene derfor fulgt samme svagt stigende tendens igennem

de sidste 10 ar, men er stadig pa et forholdsvist lavt niveau (Figur 1)

Forskerne har altsa glemt at regne de opretstaende dede traeer med, og det giver i
stedet for et fald i vedmassen en lille stigning. Det er derfor problematisk nar
redaktionschef Hans Christian Kromann skriver til Klager: "Da artiklen pa
udgivelsestidspunktet var korrekt, har vi ikke rettet | selve artiklen, men altsa serget for,
at det til en start konkretiseres, at KU havde begéet denne fejl.”

DR var ikke ansvarlig for fejlteellingen i det materiale, som artiklen byggede pa, men DR
valgte at fastholde artiklens indhold, selv om redaktionen i februar 2020 blev gjort
bekendt med, at den bygger pa forkerte tal. DR gar det ikke klart og tydeligt for
brugerne | den sakaldte 'preecisering’, hvori fejlen bestod - at Kebenhavns Universitet
havde regnet galt, og hvad det medferte. DR forsvarer dermed den fortsatte publicering

af den fejlbehaeftede artikel.

DR's etik om rettelser

DR's etiske retningslinjer kapitel 23 fastslar, hvordan DR retter og berigtiger.

Heri star, at DR retter alle faktuelle fejl af betydning. DR sikrer abenhed og synlighed om
fejl og serger for synlige rettelser pa alle relevante platforme,

Det er den programansvarlige chef, der vurderer, om der er begaet en fejl, som kraever
rettelse.

Da den péklagede fejl forekommer i en artikel pa dr.dk - og dermed web, star der, alle
rettelser skal laves tydeligt og i samme url. Alle fejl over bagatelgreensen skal ogsa
rettes pa 'Fejl og Fakta' pa dr.dk.

Er der tale om alvorlige fejl anferes det "rettet den dato maned og ar" i kursiv averst i
artiklen. Laengere tekst kan eventuelt placeres nederst.

Nar DR i sine etiske retningslinjer angiver, at mindre og mere alvorlige fejl skal ledsages
med en takst, hvoraf det fremgar at: "Rettet den dato maned ar," ber det opfattes
bogstaveligt. En rettelse hedder en rettelse og ikke andet.

Det er to selvstaendige skriftlige artikler.

Side 10af15



Fejl af betydning

Klager henvender sig til DR's journalister, fordi han vil gere dem opmaerksom pa, at der
ikke — som haevdet i artiklen - bliver mindre ved i skovene, Derimod er der tale om en
svagt stigende tendens. Artiklen handler primeert om den sjzeldne bille, pragttorbisten,
som har vanskeligt ved at klare sig i dagens skove, og derfor far den "starthjeelp” i form
af nogle savede huller | det dade ved. Undervejs i beskrivelsen af problemet
forekommer de fejlagtige oplysninger om vedmassens udvikling i de senere ar.

Som sagen ligger oplyst, reagerer journalisterne ikke og dermed ingen i DR, far Klager
indbringer sin klage for LSR. Dette er i strid med DR's etiske retningslinjer, som fordrer,
at DR reagerer med det samme, hvis man bliver madt med krav om korrektion savel af
en mindre som en starre fejl. Det er helt essentielt for DR's troveerdighed, at man er villig
til at rette fejl.

| dette tilfeelde forekommer det at vaere de to journalister bag artiklen, der ikke reagerer,
men det er overordnet et ledelsesansvar, at journalisterne er helt klar over, hvordan de
forholder sig til pastande om en fejl og er bekendt med DR's rettepolitik. Fejl og mangler

vil forekomme, men det er vigtigt, at de bliver erkendt og rettet.

Navnlig er det bemaerkelsesveerdigt, at selv efter DR mere end tre uger efter den farste
henvendelse, vaelger at preecisere, men ikke at rette i selve artiklen. | den "preeciserede”
artikel star der fortsat: "Men dadt trae bliver der mindre og mindre af i de danske skove,
konkluderer en ny rapport fra Kebenhavns Universitet.

Helt praecist er der sket en nedgang fra 5,4 kubikmeter dedt trae | 2014 til 3,4
kubikmeter per hektar i 2018

Der er ikke belaeg for denne oplysning i henhold til de kilder, som Klager har angivet, og
som DR selv henviser til. Der er ikke sket den pastaede nedgang i maengden af dedt
tree.

Derneest er der kravet om, at DR sikrer &benhed og synlighed om fejl og serger for
synlige rettelser pa alle relevante platforme. Det fremgar af den opdaterede artikel pa
dr.dk falgende:

"Praecisering: En gennemgang af beregningerne af Kebenhavns Universitet har vist, at
der er mere dadt tree | skovene end ferst antaget. Det nye resultat viser, at maengderne
af dedt ved har fulgt samme svagt stigende tendens igennem de sidste ti ar.”

Artiklen er forsynet med en tilfgjelse: "Opdateret den 30. marts 2020."

Side 11af15



Der star "preecisering.” En praecisering er ikke det samme som en rettelse. Ved en
praecisering sker der en tydeliggerelse af noget angivet. Ved en rettelse sker der en
korrektion af forkerte oplysninger. DR's tekst er ikke klar i betragtning af, at DR her skal
korrigere en fejlagtig oplysning. Som sagen ligger oplyst, var DR ikke klar over, at det
oprindelige talmateriale var forkert pa udgivelsestidspunktet, Derimod burde DR, da
man blev gjort opmaerksom pa fejlen i talmaterialet, klart have skrevet, at DR's
oprindelige artikel indeholdt forkerte tal, fordi Kabenhavns Universitet havde regnet
forkert, og at det derfor fejlagtigt fremgik af den oprindelige artikel, at der var sket et
fald i ved i skovene i de seneste ar. DR's etiske retningslinjer angiver klart, at rettelser
forekommer med, at artiklen forsynes med, hvornar den er rettet.

Da DR ~ jf. DR's etiske retningslinjer - ved alle fejl over bagatelgraansen skal bringe en
retteartikel pa "Fejl og Fakta”, har DR ikke imadekommet disse grundleeggende regler og
retningslinjer for korrekte rettelser. Der er ikke bragt en rettelse det relevante sted.
Klager papeger, at DR af sig selv ogsa burde have rettet den anden artikel om sagen,
som DR skrev den 14. november 2019 med overskriften: Krise i skoven: 'l Danmark er
skove ikke natur',

| artiklen, som er skrevet af den ene af de to journalister bag den ferste artikel, star der:
"En sund og levende skov handler paradoksalt nok meget om, at der skal vaere masser
af dedt tree - men det er der blevet markant mindre af de seneste fem ar."

Heller ikke den oplysning er korrekt eller efterfalgende rettet. Da sagen nu er bragt op,

bar ogsa denne artikel rettes efter forskrifterne i DR's etiske retningslinjer.
Roundup-rettelsen

Klager har bedt mig inddrage en tidligere klage og rettelse, som Klager mener har et
lignende forleb. Det drejer sig om oplysninger fremsat i programmet P1 Morgen den 20.
november 2019, som Klager henvendte sig om til redaktionen i november 2019. Klager
henviste til en pressemeddelelse fra Miljg-og Fedevareministeriet dateret den 27. juni
2018 om et totalforbud mod brugen af ukrudtsbekaempelsesmidlet Roundup til
afgrader, som bruges til menneskefade. Der sker - ifalge Klagers gennemgang af sagen
- ikke noget, far Klager henvender sig til LSR den 22, februar 2020 med krav om, at
han far et svar. Det far han, men rettelsen er forkert i ferste omgang. | anden omgang far
redaktionschef for P1 Morgen Claus Cancel rettet den rigtigt. | rettelsen star:

"l et indslag i P1 Morgen onsdag 20. november udtaler professor | miligmedicin og

forskningsleder pa Syddansk Universitet, Philippe Grandjean, sig om Roundup og taler

Side12af15



blandt andet om sin bekymring om brugen af stoffet kort far hesten og "at det er det
der er drsagen til at der er glyphosat i vores havregryn”. Philippe Grandjean far sagt, at
man ma bruge Roundup 10 dage for hasten i udsendelsen, og vi far i en efterfalgende
rettelse skrevet, at man ma bruge Roundup 30 dage fer hasten. Ingen af disse ting er
korrekte, da man i Danmark ikke ma sprajte afgreder, der skal bruges som fodevarer,
som fx havregryn, efter at afgrederne er spiret frem af jorden.

24.02.2020 Artiklen er rettet, da vi i forrige tekst fik skrevet, at man ma bruge Roundup
30 dage far hasten.”

Ifalge de oplysninger, LSR tidligere har modtaget i sagen, var der en henvendelse fra
KSN allerede den 25. novermber 2019, og P1 var i kontakt med ham flere gange. Det
endte dog ikke med endnu en rettelse pa Fejl og Fakta, far Klager henvendte sig til LSR |
februar 2020. Der har veeret dialog mellem Klager og P1 Morgen helt fra november, og
P1 Morgen var indstillet pa at rette begge gange.

| dette forhabentligt sjseldne tilfselde hvor en rettelse ma rettes igen, er der gaet flere
maneder fra den oprindelige rettelse blev bragt, og til klageren henvender sig om den
forkerte rettelser. | dette seerlige tilfeelde vil jeg anbefale, at man af samme grund

undtagelsesvist bringer rettelsen igen pa 'Fejl og Fakta!
Tydeligheden af maden at rette fejl pa

Klagers andet spergsmal, som han ensker LSR's stillingtagen til, drejer sig om:
Maden/tydeligheden DR retter fejl pa.

Spergsmalet er delvist besvaret i det forudgdende. DR burde have reageret med det
samme bade pa artiklen om skovene og det samme vedrarende klagen over Roundup.
Det skete ikke. Da DR bliver gjort opmeerksom pa fejlene, endda med links til
autoritative kilder, burde DR have undersagt disse oplysninger. Det skete heller ikke. De
to journalister, som modtog klagen fra Klager vedrerende skovartiklen, burde have
reageret ved at henvende sig til deres redaktionschef, sa redaktionschefen kunne
traeffe beslutning. Det skete ikke.

Da redaktionschefen sa tog stilling, valgte han i strid med DR's etiske retningslinjer at
foretage en praecisering og ikke en rettelse.

Selve teksten deri var misvisende og ikke daekkende for sagens rette sammenhaeng.
Der blev ikke publiceret en artikel pa 'Fejl og Fakta', som det foreskrives i de etiske

retningslinjer.

Side 13 af 15



Konklusion og sammenfatning

Det er ikke kritisabelt, at DR i en artikel publiceret den dr.dk 14 november 2019 lagde
nogle tal til grund fra Kebenhavns Universitet for vedforekomsten i danske skove.
Derimod kan DR kritiseres for, at redaktionen ikke reagerede pa den klage, der indleb i
begyndelsen af marts 2020 over, at DR havde bragt fejlagtige tal. Endda pa trods af at
Klager henviste og linkede til en autoritativ kilde, Kebenhavns Universitet, der selv
erkendte fejl i talgrundlaget. Da DR efterfelgende blev praesenteret for de forkerte tal,
og at artiklen dermed var fejlagtig, valgte redaktionschefen ikke at rette i selve artiklen,
men tilfgjede den oprindelige artikel en sakaldt 'preecisering’, som var uklar og
misvisende. Det er min vurdering, at der ikke klart og tydeligt nok blev gjort rede for,
hvori fejlen bestod. Pa trods af at der var tale om en faktuel fejl, rettede DR ikke korrekt i
henhold til DR's etiske retningslinjer ved at publicere en artikel om rettelsen pa Fejl &
Fakta pa drdk.

Samme menster i forhold til sen og forkert korrektion af indhold gjorde sig i nogen grad
geeldende for den anden sag, hvor Klager ogsa henvendte sig til DR om en faktuel fejl.
Det var i november 2019 og drejede sig om et nyhedsindslag i P1 Morgen om
pesticidet Glyphosat. Her blev henvendelsen fra Klager i farste omgang ignoreret, og
forst efter en klage til LSR, modtog Klager svar fra redaktionschefen for P1 Morgen. Her
matte der to rettelser til, far rettelsen blev korrekt.

| forhold til artiklerne DR ber bringe en artikel pa "Fejl og Fakta” pa dr.dk. Ligeledes ber
begge artikler dateret den 14, november 2019 rettes med tydelig angivelse af rettelsen
samt dato.

| rettelsen pa 'Fejl og Fakta' bar DR erkende, at man ikke reagerede | henhold til DR's
etiske retningslinjer, da man i farste omgang modtog klagen, og at praeciseringen ikke
var en rettelse, som den burde veere og dermed ikke var | overensstemmelse med de
etiske retningslinjer for rettelser pa web. Ligeledes bar DR rette den paklagede artikel
fra 14. november 2019, som stadig indeholder en fejlagtig formulering jf. sagens
gennemgang. DR bar ogsa rette den anden artikel af samme dato 14. november 2019,
som 0gsa indeholder en fejlagtig formulering, sadan som Klager har papeget det.

| forhold til P1 Morgens omtale af Glyphosat og interview med en forsker om dette, har
P1 Morgen allerede korrigeret den forkerte rettelse, men i lyset af den lange tid, der er

gaet fra den oprindelige rettelse, blev bragt og at der er tale om hele to fejl i rettelsen, vil

Side 14 af 15



jeg anbefale, at man af samme grund undtagelsesvist bringer rettelsen igen pa 'Fejl og
Fakta' for at sikre synligheden for DR's brugere,

Klager far medhold

Jesper Termansen, den 24. april 2020

Side 15af15



