Keere

GENERALDIREKTOREN

Maria Rerbye Renn

DR Byen

Emil Holms Kanal 20

DK - 0999 Kebenhavn C
T +45 3520 3040

www.dr.dk

8. februar 2021

Du har den 8. januar 2021 klaget over et interview i P1 Morgen med DR's
udlandskorrespondent Steffen Kretz. Efter at redaktionen afviste din kritik, har du klaget
videre til lytternes og seernes redakter. Han har nu gennemgaet sagen og lavet en

indstilling til min afgarelse.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg har valgt at felge.

Med venlig hilsen

A

’ /uﬂi\
Maria Rerbye Rann
Generaldirekter

Kopi:

Journalen

Etikchef, Anja Lundberg Andersen
Underdirekter, GD Stab, Lasse Ring Christensen
Seniorkonsulent, LSR, Mikkel Vincentz Pedersen
Redaktionschef Udland, DR NAD, Niels Kvale
Chefkonsulent, DR NAD, Marianne Juul

Direkter, DR NAD, Sandy French

Side1af6



Gennemgang af sagen

B - <ftcr bensevnt Klager) henvender sig den 8. januar 2021
gennem DR's henvendelsessystem med en klage til DR over DR's USA-korrespondent
Steffen Kretz. Klager skriver, at DR's korrespondent den 1. uge af 2021 i P1 Morgen
gav udtryk for, at der ikke var valgsvindel i USA, og stemmerne i delstaten Georgia var
talt op tre gange. Der star blandt andet i mailen fra Klager: “Der er i tusindvis af
Affidavits, (som er en vidneforklaring under strafansvar), skrevet af amerikanske borgere
og heriblandt mange IT specialister, adskillige der har arbejdet for CIA og forsvaret med
Cyberwarfare, der er konkrete beviser og jeg vil vedhaefte den seneste fra Italien, der
bekreefter at valget i USA ogsa er blevet manipuleret udefra.”

Og Klager fortseetter i samme mail:

"Det eneste (DR korrespondenten) kan klamre sig til er vel at Domstolene har afvist at
falge USA's forfatningsmeessige korrekte made at gere det pa.

Men som journalist skal man finde fakta og ikke finde pa historier der passer ens
politiske synspunkt.”

DR's svar til klager

Redaktionschef for DR Udland Niels Kvale (herefter benaevnt NK) svarer Klager den 15.
januar 2021. | svaret star der blandt andet, at dommere over hele USA har afvist op
imod 60 sager om svindel og procedurefejl pa grund af mangel pa beviser. Samtlige
delstater i USA har godkendt deres resultater. Flere steder efter adskillige omteellinger
og finteellinger. Mistanke om snyd er blevet undersagt, fremgar det. USA's hgjesteret,
som har et konservativt flertal, og hvor tre dommere er udnaevnt af praesidenten, har
afvist sager, skriver NK og fgjer til, at daveerende praesident Donald Trumps - nu
tidligere - justitsminister, der var kendt for sin loyalitet til praesidenten, sagde klart, at
der ikke var fundet beviser for svindel, der ville kunne sendre valgets resultat, og
justitsministeriet ville derfor ikke seette en seerlig anklager pa sagen.

Klager anker

Klager anker sit svar til lytternes og seernes redakter (herefter LSR) den 16. januar
2021 Heri kritiserer Klager, at DR, efter Klagers opfattelse, ikke vil undersage og
kommentere de oplysninger, som Klager bringer. Klager menter at:
e At dommerne afviser sagerne, er det ikke det samme som, at der ikke er beviser.
e At delstater i USA godkender valgresultatet, er det ikke det samme som, at der
ikke er beviser.
e USA's hgjesteret har ikke gjort det, den skulle, mener Klager

Klager skriver blandt andet i sin punktopstilling: “Er det konspirationsteori hvis man

underskriver en vidneerklaering under strafansvar?, hvis man fremlaegger
videooptagelser af valgsvindel og minutigst gennemgar videoen og sammenholder den

Side 2 af 6



med de stemmeantal der er kommet ind pa de tidspunkiter og pludselig i lebet af 8
minutter svinger stemmerne fra Trump til Biden, er det teori?? — nej, det er beviser.
Skeletterne veelter ud af skabet - har DR rapporteret om de 2 dommere der har givet
bestikkelse for at fa en texansk kvinde til at haste stemmer?? — et par dage siden det
kom frem.”

Klager konkluderer, at DR sorterer politisk i, hvad man vil videregive til den danske
befolkning, og at DR derfor ikke rapporterer sandheden.

Det felger af DR's etiske retningslinjer, at DR skal besvare klager inden for fire uger efter,
at klagen er modtaget. Men DR har i sine egne retningslinjer og svar til klagere en
bestraebelse pa at svare hurtigere — gerne inden for 14 dage. Det star der i det
automatiske mailsvar, som en klager modtager, nar klagen er indgivet til DR gennem
kontaktformularen. Klagen er kommet til DR den 8. januar 2021, og den er besvaret syv
dage senere.

Klagen overholder fristen herunder ogsa bestraebelsen pa at svare inden for 14 dage.
Redaktionschef i DR NK besvarer Klagers pastande om valgsvindel ved en henvisning til
blandt andet pa de amerikanske domstoles svar pa kritik af valgsvindel. Klagen er
besvaret korrekt af den programansvarlige chef, NK, og der er givet korrekt
klagevejledning med henvisning til LSR.

Klagen overholder DR's egne regler for svarprocedure.

Udtalelser i P1 Morgen den 5. januar 2021

Klager henviser i sin oprindelige klage til udtalelser fra Steffen Kretz i P1 Morgen i
"denne uge”, hvor klagen er afsendt, hvilket er sket fredag den 8. januar 2021 - iuge 1.
Mandag den 5. januar medvirker Steffen Kretz i et indslag klokken 06.51 om det
forestaende senatorvalg i delstaten Georgia, og her udtaler sig som refereret af Klager.
Steffen Kretz siger blandt andet: "Det Trump jo siger, er, at valget her i Georgia var
svindel. Det var det ikke. Det er dokumenteret, stemmerne er talt op tre gange, han
(Donald Trump) tabte faktisk, men hvis han nu kan fa overbevist sine republikanske
veelgere om, at det ikke kan betale sig at stemme, fordi det er jo ifalge ham var
valgsvindel, sa kan det maske betyde, at feerre republikanske veelgere stemmer i dag.”

Indstilling fra lytternes og seernes redaktor

Det felger af DR's etiske retningslinjer og forordet om DR’s grundleseggende veerdier, at
DR bringer korrekt og hurtig information til lyttere, seere og brugere. Desuden har DR
ikke skjulte dagsordner eller taler mod bedre vidende.

Klagers pastand er, at DR's USA-korrespondent Steffen Kretz bringer en usandhed ved
at haevde, at der ikke er tale om valgsvindel. Klager fremferer, at selv om de neevnte

Side 3af6



dommere ikke fandt grundlag for valgsvindel, var det ikke ensbetydende med, at der
ikke var beviser for svindel.

Det er korrekt, at DR's korrespondent i det pagaeldende indslag giver udtryk for en
vurdering, men han udtaler sig i morgenprogrammet ikke som privatperson, men som
journalist og korrespondent. Han er af P1 Morgen bedt om at give sin faglige og
journalistiske vurdering af den politiske situation forud for valget af to senatorer i
delstaten Georgia og umiddelbart far valgmaendenes endelige godkendelse den 6.
januar af preesident Joe Bidens valgsejr.

Det er ikke korrespondentens personlige opfattelse eller sympatier, men essensen af en
analyse som Steffen Kretz i sin egenskab af korrespondent videregiver i indslaget |
morgenradioen.

Jeg laegger til grund, at de oplysninger, som NK viderebringer om domstolene herunder
Hgjesteret i USA er korrekte, og jeg noterer mig, at Klager ikke har bestridt dem. Klager
mener derimod, at man ikke kan slutte, at fordi domstolene og delstaterne afviser, at der
er begaet valgsvindel, sa findes der ingen beviser.

Det er DR's redaktionelle ret selv at veelge de kilder og vinkler, som man gnsker at
beskaeftige sig med. DR refererer her fakta, - at den nu afgaede praesident ikke fik
stotte hos USA's domstole i sine pastande om valgsvindel. DR er ikke forpligtet til at
undersgge de kritikere, som Klager henviser til, i spargsmaélet om valgsvindel.

DR valgte at lade det indgé i analysen, at pa trods af den tidligere preesidents ofte
gentagede pastand om valgsvindel, sa fik han ingen statte hos domstolene i de
delstater, hvor den pastaede valgsvindel skulle have fundet sted. Heller ikke den
amerikanske Hgjesteret stgttede pastanden om valgsvindel. DR har lagt veegt pa
domstolenes afgerelser. Disse domstole er autoritative kilder til at vurdere, om der var
valgsvindel eller ej. Tidligere preesident Trumps udsagn om valgsvindel kommer pa
denne baggrund til at fremsta grundlgse, hvilket DR ger opmaerksom pé, og det er inden
for DR's etiske retningslinjer. Informationen om domstolene var derfor ikke ukorrekt, selv
om Klager mener, at der var andre kilder til belysning af sagen.

DR kunne have valgt at dykke ned i en reekke alternative kilder og valgt en kritisk vinkel
over for domstolene, sddan som Klager opfordrer til. Men det kan aldrig veere et krav til
DR, da det vil betyde en indblanding i DR's ret til at redigere sine programmer.

Det er ikke LSR’s opgave at tage stilling til, hvad disse kilder, som Klager neevner, matte
mene og dermed foretage en faktuel bedemmelse af deres trovaerdighed. DR har
benyttet troveerdige og autoritative kilder til at konstatere, at den forrige preesident ikke
fik statte til sine pastande om valgsvindel, og det er inden for rammerne.

DR's USA-korrespondent spekulerer videre i sin analyse over den tidligere praesidents
motiver til at pasta valgsvindel og dets mulige betydning for det valg, som pa
udsendelsestidspunktet skulle til at finde sted i delstaten Georgia.

DR's korrespondenter har som en del af sit arbejde i DR at give en faglig kvalificeret
vurdering og analyse af motiver for bestemte handlinger. Det er min vurdering, at en
korrespondent har en videre mulighed end generelt for at komme med faglige
vurderinger og analyser, men der er netop tale om vurderinger begrundet i deres
seerlige kendskab til et stof og ikke om en personlig politisk opfattelse. Derfor er det

Side 4 af6



ogsa vigtigt, at DR's korrespondenter sa langt det er muligt ger opmaerksom pa, hvilke
kilder og udsagn, deres analyser og vurderinger bygger pa.

Pa den anden side vil det kunne haemme formen og gere en analyse unedig tung, hvis
eksempelvis en USA-korrespondent skal henvise til konkrete kilder hver gang, man
eksempelvis omtaler en meget almen kendt kendsgerning som de pageeldende
domstoles afvisning af valgsvindel. Der vil veere oplysninger, som har veeret sa meget
omtalt, at DR's korrespondenter i visse udtalelser og analyser kan skanne, at de ikke
behaver videre omtale. Jeg har tidligere blandt andet afvist en anden klagers pastande i
et andet, men lignende eksempel, hvor klageren mente, at DR burde anfere kilder til
angrebet pa World Trade Centre i 2001. Da det er alment og faktuelt kendt og ikke
behgver kildehenvisning, hver gang den historiske haendelse refereres, afviste jeg
klagers krav. *

Konklusion og sammenfatning

En lytter klagede til DR over et indslag den 5. januar 2021, hvor DR's USA-
korrespondent Steffen Kretz gav en vurdering forud for senatorvalget i delstaten
Georgia og forud for Kongressens godkendelse Joe Biden som USA's valgte praesident.
Klager mente, at DR og DR's korrespondent gav urigtige oplysninger og burde have
undersegt en reekke andre kilder og oplysninger, som bestred, at der ikke var begaet
valgsvindel.

DR havde i svar til klageren skrevet, at dommere over hele USA i cirka 60 tilfeelde havde
afvist sager om pastaet valgsvindel og procedurefejl. Desuden havde DR papeget, at
samtlige delstater havde godkendt valget, og at den amerikanske hgjesteret ogsa
havde afvist sager om valgsvindel.

Klager far ikke medhold i, at DR ikke kunne laegge de her naevnte oplysninger til grund,
men burde undersage de andre kilder, som Klager havde angivet for at finde beviser for
valgsvindel. Det er DR's ret ifglge DR's etiske retningslinjer at besidde redigeringsretten
og veelge vinkler og kilder til sine indslag. Det var korrekt og i overensstemmelse med
fakta, som angivet af DR's udlandschef, at ingen af de amerikanske domstole eller
delstater havde fundet beviser for valgsvindel i forbindelse med praesidentvalget.
Klager far heller ikke medhold i, at USA-korrespondent Steffen Kretz i sin reportage den
5. januar gav udtryk for sin egen politiske holdning ud fra fakta, som passede i
korrespondentens eget verdensbillede. USA-korrespondenten refererede, at der ikke var
stgtte for pastanden om valgsvindel fra den afgaede praesident Donald Trump, og at
der var foretaget stemmmeopteelling tre gange i staten Georgia. Som korrespondent
havde Steffen Kretz ogsa til opgave at give en vurdering i P1 Morgen af de mulige
motiver for, at tidligere praesident Donald Trump valgte at anfaegte resultatet af
suppleringsvalget i Georgia til Senatet. Det var en faglig, journalistisk analyse og
vurdering — ikke en personlig holdning.

Klager far ikke medhold.

! https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/dr-maa-gerne-omtale-
osama-bin-laden-som-terrorbagmand

Side 5af6



Jesper Termansen, den 5. februar 2020

Side 6 af 6





